Beginselen van Marketing

Marketing Mix

Om groei van uw onderneming mogelijk te maken zult u klanten zowel aan moeten trekken, als behouden. U kunt klanten behouden wanneer zij tevreden zijn, marketing focussed op de klant en het bedrijf en er zijn twee lijdende principes:

  1. Alle bedrijfsprocessen en activiteiten moeten gestuurd zijn naar een tevreden klant.
  2. Winstgevendheid is belangrijker dan een maximale winst.

Om optimaal gebruik te kunnen maken van deze principes zult u op een aantal dingen in acht moeten nemen.

  • Bepaal de behoefte van uw klant door marktonderzoek.
  • Analyseer uw concurrentievoordeel door een marktstrategie te ontwikkelen.
  • Bedien specifieke markten met “target marketing”.
  • Bepaal hoe u de klant tevreden kunt houden door het identificeren van de juiste mix.

Marktonderzoek uitvoeren

Goed marktonderzoek vraagt om relevante en up-to-date markt informatie. Een goedkope manier van marktonderzoek zou een klanttevredenheidsonderzoek kunnen zijn door middel van een vragenlijst over de aangeboden producten/diensten.

Marktonderzoek wijst ook uit of er bepaalde trends zijn die de verkopen beïnvloeden, maar ook veranderingen in regelgeving, verandering van de populatie en de economische situatie.

Een marktstrategie bepalen

Een marktstrategie bepaalt de klantgroepen welke het bedrijf beter kan bedienen dan haar concurrenten. En spitst haar producten zo toe aan deze klantgroepen ook op het gebied van prijs, promotie en locatie. Door uw inspanningen hierop te richten zal dat later haar vruchten afwerpen. Een goede strategie zal uiteindelijk ervoor zorgen dat uw focussend op het segment welke u het beste kunt bedienen.

Target marketing

Target marketing, ook wel doel marketing genoemd, zorgt ervoor dat u uw marketing afstemt op een bepaalt segment van de markt. Door uw focus op een bepaald segment te spitsen zult u effectiever en vooral kosten effectiever te werk gaan. Er zijn zijn in principe twee manieren om een markt te segmenteren:

  • Geografische segmentatie – Is gefocussed op het bedienen van klanten in een bepaald gebied.
  • Klanten segmentatie – Hiermee identificeert u klantgroepen welke naar waarschijnlijkheid uw producten of diensten gaan afnemen.

De ideale marketingmix

Elke marketing mix bestaat uit de volgende vier componenten:

1. Producten en diensten – Welke producten en diensten u aanbied aan uw klanten, een productstrategie zou bijvoorbeeld kunnen zijn dat u maar een beperkt aantal producten aanbied, met een hoge service graad.

2. Promotie – Promotie strategieën spitsen zicht toe op het adverteren van uw product naar de klant. Een goede manier zou online marketing kunnen zijn, door haar relatief lage prijs en hoog potentiële bereik.

3. Prijs – Wanneer het erop aankomt om maximaal en effectief winst te draaien is een goede prijs belangrijk. Een hogere prijs betekend minder verkoop volume en andersom. Alhoewel sommige bedrijven niet alleen op prijs concurreren maar bijvoorbeeld ook op service.

4. Distributie – De fabriek en de groothandel bepalen hoe zij hun producten aanbieden op de markt. Bijvoorbeeld door speciale agentschappen of aangestelde dealers.

De bovenstaande factoren spelen een rol in het maken van een marketing programma voor uw bedrijf. Aan de andere kant speelt locatie een steeds minder belangrijke rol door de komst van het internet en de flexibiliteit van distributeurs.

Leave a Comment.

twee + 19 =